4. Paragrafen

4.6 Openbaarheid

Met de inwerkingtreding van de Wet open overheid (Woo) per 1 mei 2022 is Delfland verplicht om in zowel de begroting (wat gaan we doen?) als in de jaarstukken (wat hebben we gedaan?) hierover te rapporteren in een aparte paragraaf. In deze openbaarheidsparagraaf gaan we in op de volgende verplichte onderdelen:  

  1. Actieve openbaarmaking van de verplichte categorieën documenten (artikel 3.3 Woo).  
  2. Inspanningsverplichting tot openbaarmaking voor andere documenten dan de elf categorieën (artikel 3.1 Woo).  
  3. Passieve openbaarmaking (hoofdstuk 4 Woo).  
  4. Informatiehuishouding (hoofdstuk 6 Woo).  
  5. Aanstelling en het in dienst hebben van een Woo-contactpersoon (artikel 4.7 Woo).  
  6. Eventuele andere activiteiten om de Woo te implementeren.  
  1. De actieve openbaarmaking van de verplichte categorieën documenten  

In 2025 begon Delfland met het publiceren van actieve openbaarmakingen in de applicatie IBabs. In 2026 automatiseren we het onderliggende proces verder en treffen we de voorbereidingen voor het publiceren van in de toekomst verplichte informatiecategorieën.  

  1. Inspanningsverplichting tot openbaarmaking voor andere documenten dan de elf categorieën  

Delfland heeft de applicatie IBabs en de externe website aangewezen als de twee publicatieplatformen. Delfland analyseert actief welke informatiebehoefte er is onder de inwoners en publiceert daar waar mogelijk proactief over. Delfland volgt in samenwerking met de overige waterschappen welke verplichtingen het ministerie van Binnenlandse Zaken toevoegt. 

  1. Passieve openbaarmaking  

Het volledig passief openbaar beschikbaar stellen van alle Woo-verzoeken en onderliggende stukken ronden we af in 2025. In 2026 zetten we tooling in om het zoeken naar informatie te vergemakkelijken en te verbeteren. 
In 2025 hebben we een controle uitgevoerd op de registratie van de verschillende URL’s van documentverzamelingen in de landelijke Woo-index. Delfland voldoet aan de richtlijnen van de Woo-index. In 2026 doen we de controle opnieuw.   

  1. De informatiehuishouding  

In 2025 heeft de CIO een routekaart digitale transformatie opgesteld. Deze beschrijft de toekomstplannen van de informatiehuishouding van Delfland tot 2030. In 2026 gaat Delfland verder met de uitwerking van deze strategie door het starten van diverse projecten. 
Het is een grote opgave binnen Delfland wegens de verschillende informatiebronnen, de lopende vervanging vraagstukken en de complexiteit van de samenhang daarvan. Het op orde krijgen van de informatiehuishouding duurt meerdere jaren.  

  1. De aanstelling en het in dienst hebben van een Woo-contactpersoon  

Delfland heeft ook in 2026 formeel een Woo-contactpersoon (1 fte) aangewezen en een waarnemend Woo-contactpersoon. Deze rollen zijn meerjarig van opzet en ook in volgende jaren beschikbaar.  

  1. Eventuele andere activiteiten om de Woo te implementeren  

Met de andere waterschappen volgen we in diverse werkgroepen de landelijke ontwikkelingen van de Woo. We werken samen vanuit het Waterschapshuis en volgen de ontwikkelingen en aankomende verplichtingen vanuit het ministerie van Binnenlandse zaken. In 2026 verwerken we de verwachte vernieuwing in de Woo-rapportages.
De prestatie-indicatoren in het meerjarenplan van de Unie van Waterschappen worden bepaald door het Rijk, VNG, IPO en UvW samen. De afspraak is dat alle bestuursorganen deze indicatoren monitoren, zodat vergelijking tussen de overheden mogelijk is. Onze monitor doen we via de Waterschapsspiegel. 
De Woo-contactpersoon ontvangt ook in 2026 alle Woo-verzoeken, verzamelt informatie en beantwoordt ze. In 2026 werkt Delfland verder aan de interne bewustwording over het goed opslaan en verwerken van informatie. We doen dit middels (digitale) trainingen en het geven van presentaties bij de afdelingen. De beschikbaar gestelde subsidie wenden wij hiervoor aan.  

Delfland ontwikkelt zich in 2026 verder op het gebied van digitale dienstverlening. Door de vernieuwingen van de klantcontactsystemen en websites vergemakkelijken we het vinden en aanvragen van informatie. Dit gebeurt op een voor de burgers gewenste manier.

Deze pagina is gebouwd op 11/28/2025 11:34:08 met de export van 11/28/2025 10:55:22