4. Paragrafen

4.3 Waterschapsbelastingen

4.3 .1 Tabel: Heffingsgrondslagen Watersysteemheffing

Belastingsoort

Eenheid

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029

Raming 2030

Watersysteemheffing

Ingezetenen

Huishoudens

548.700

548.000

552.500

556.500

560.500

564.600

568.700

- Kwijtschelding

Huishoudens

-43.300

-45.900

-44.200

-44.500

-44.800

-45.200

-45.500

- Oninbaar

Huishoudens

-9.500

-9.900

-9.900

-10.000

-10.100

-10.200

-10.200

Gebouwd woningen

WOZ (miljoen)

252.150

221.169

251.980

264.579

277.808

291.698

306.283

Gebouwd niet-woningen

WOZ (miljoen)

34.485

34.436

34.780

35.128

35.479

35.834

Ongebouwd (overig)

Hectare

13.800

13.250

13.250

13.250

13.250

13.250

13.250

Ongebouwd (wegen)

Hectare

4.800

4.700

4.700

4.700

4.700

4.700

4.700

Natuur

Hectare

3.100

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

Verontreinigings- heffing

ve*

600

500

400

400

400

400

400

4.3.2 Tabel: Heffingsgrondslagen Zuiveringsheffing

Belastingsoort

Eenheid

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029

Raming 2030

Zuiveringsheffing

Woningen

ve

1.237.900

1.229.000

1.241.000

1.243.000

1.245.000

1.247.000

1.249.000

- Oninbaar

ve

-16.200

-22.100

-22.300

-22.400

-22.400

-22.400

-22.500

Bedrijven

ve

287.600

287.500

290.000

290.000

290.000

290.000

290.000

- Oninbaar

ve

-1.600

-2.900

-2.900

-2.900

-2.900

-2.900

-2.900

* ve = vervuilingseenheid

Toelichting
De verwachting is dat de groei van het aantal huishoudens (watersysteem) en het aantal woningen (zuivering) minder hard gaat dan voorheen. Een belangrijke oorzaak is de stagnatie in de bouw van nieuwe woningen. Ook het aantal bedrijven voor de zuivering ligt lager.
De WOZ-waardeontwikkeling van de woningen heeft de RBG ingeschat op 9% voor 2026. Voor 2027 tot en met 2030 gaan we uit van een groei van 5% per jaar.
Voor de niet-woningen verwacht de RBG voor 2026 een groei van 2%. In de periode daarna is het percentage 1% per jaar.

Het aantal kwijtscheldingen daalde de laatste paar jaar van meer dan 10% naar 8,4%. Voor 2026 verwacht de RBG dat dit nog iets verder daalt naar ongeveer 8% van het aantal huishoudens.
Vanwege de nieuwe belastingwet geven we de ontwikkeling van de WOZ-waarden van woningen en niet-woningen apart weer. Voor het jaar 2024 is die splitsing niet beschikbaar.

Heffingen

4.3 .3 Tabel: Heffingen

Belastingsoort (bedragen * € 1)

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029

Raming 2030

Watersysteembeheer

Heffing ingezetenen per huishouden

133,39

134,94

137,51

143,02

148,72

153,10

153,19

Heffing gebouwd woningen in proc. economische waarde

0,0241%

0,0245%

0,0256%

0,0256%

0,0255%

0,0252%

0,0242%

Heffing gebouwd niet-woningen in proc. economische waarde

0,0303%

0,0314%

0,0326%

0,0334%

0,0333%

Heffing ongebouwd per ha.

96,26

97,87

102,14

106,94

112,00

117,20

122,36

Heffing ongebouwd per ha. (wegen)

481,30

489,35

204,28

213,88

224,00

234,40

244,72

Heffing natuur per ha.

4,53

4,60

4,84

5,07

5,31

5,51

5,55

Verontreinigingsheffing per vervuilingseenheid

106,04

107,55

115,33

123,56

132,37

142,05

152,59

Zuiveringsbeheer

Heffingen woningen en bedrijven per vervuilingseenheid

106,04

107,55

115,33

123,56

132,37

142,05

152,59

Als gevolg van het nieuwe belastingstelsel wijken de heffingen op een paar plekken af in vergelijking met voorgaande jaren. Ten eerste is de heffing gebouwd gesplitst in twee heffingen: een heffing voor woningen en een heffing voor niet-woningen. Met deze splitsing komt het verschil in waardeontwikkeling tussen de twee soorten beter tot zijn recht. Tot 2026 profiteerden de eigenaren van niet-woningen van de waardestijging van woningen. In het nieuwe stelsel wordt dat eerlijker. Doordat de waarde van de woningen sterker stijgt dan de toegerekende kosten, daalt de heffing voor woningen in de loop van de jaren. Daarentegen stijgt de heffing voor niet-woningen, omdat daar de waardeontwikkeling langzamer gaat.

Ten tweede is de opslag voor wegen in de categorie ongebouwd maximaal 100% in tegenstelling tot 400% in het oude stelsel. Hierdoor is de heffing vanaf 2026 lager (2 * tarief ongebouwd) dan in de jaren daarvoor (5 * tarief ongebouwd).

We hebben op basis van de begrote heffingen voor een aantal voorbeeldprofielen de aanslagen berekend voor 2026. In de tabel geven we de totale lasten per profiel weer.

4.3.4 Tabel: Voorbeeldprofielen

Voorbeeldprofielen (bedragen * € 1)

Begroting 2026

Begroting 2025

Delta
2026-2025

Stijging in %

Alleenwonend, geen eigenaar

253

242

11

4,5%

Meer personen, geen eigenaar

484

458

26

5,7%

Alleenwonend, woning WOZ-waarde 370K

348

341

7

2,1%

Alleenwonend, woning WOZ-waarde 500k

381

376

5

1,3%

Meer personen, woning WOZ-waarde 370K

578

556

22

4,0%

Meer personen, woning WOZ-waarde 500k

612

591

21

3,6%

Bedrijfspand, WOZ-waarde 5mln., 100 ve

13.047

12.090

957

7,9%

Veeteeltbedrijf, 40 hectare

4.086

3.915

171

4,4%

Glastuinbouwbedrijf, WOZ-waarde 0,4 mln., 1 ha

467

429

38

8,9%

Glastuinbouwbedrijf, WOZ-waarde 1,125 mln., 3 ha

1.379

1.268

111

8,8%

Openbare landweg, 25 hectare

5.107

12.234

-7.127

-58,3%

Eigenaar natuurterrein, 25 hectare

121

115

6

5,2%

Belastingopbrengsten per taak
Hieronder staan de belastingopbrengsten en de mutaties reserves voor de taken watersysteembeheer en zuiveringsbeheer weergegeven.

4.3.5 Tabel: Belastingopbrengsten voor taken watersysteembeheer en zuiveringsbeheer

Watersysteembeheer

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Totaal kosten

136.147

146.718

152.955

Belastingopbrengsten

-137.858

-145.871

-153.383

Kwijtscheldingen

5.462

6.194

6.078

Oninbaarverklaringen

1.295

1.336

1.361

Dividenden en overige algemene opbrengsten

-7.956

-4.978

-4.176

Totaal opbrengsten

-139.057

-143.319

-150.120

Mutaties reserves watersysteembeheer

-5.416

-3.399

-2.834

Resultaat na bestemming

-8.326

0

0

Om de kosten van het watersysteem te dekken hebben wij de belastingopbrengsten verhoogd en reserves ingezet. De oorzaak van de stijging van de belastingopbrengsten is de toename van het areaal en de indexatie van de belastingtarieven (inflatie en cao). Daarnaast hebben we besloten de heffingen ieder jaar met 0,5% extra te laten stijgen onder andere met oog op de hogere bijdrage HWBP vanaf 2030.
De dividenden en overige opbrengsten nemen af. De belangrijkste oorzaak is het wegvallen van de rentebaten en lagere opbrengsten uit verkoop grond en gebouwen.

Het tekort dat voor bestemming ontstaat vangen we op door te onttrekken aan de algemene reserve vrij besteedbaar en de tariefdempingsreserve watersysteem.

4.3 .6 Tabel: Belastingopbrengsten voor taak zuiveringsbeheer

Zuiveringsbeheer

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Totaal kosten

168.912

173.074

177.294

Belastingopbrengsten

-162.505

-163.100

-176.570

Kwijtscheldingen

0

0

-

Oninbaarverklaringen

1.888

2.689

2.906

Dividenden en overige algemene opbrengsten

-28.966

-28.437

-26.707

Totaal opbrengsten

-189.583

-188.848

-200.371

Mutaties reserves zuiveringsbeheer

18.644

15.774

23.077

Resultaat na bestemming

-2.027

0

0

De belastingopbrengst zuiveringsbeheer neemt toe met € 13,3 miljoen. Dit komt door toename areaal, indexatie en de extra opslagen op de zuiveringsheffing om de lasten die gepaard gaan met de investeringen in de Vergulde Hand en als gevolg van de Europese richtlijnen stedelijk afvalwater. In 2026 gaat het om 5,5% extra aan opslagen.
De dividenden en overige opbrengsten nemen af. Oorzaken zijn lagere rentebaten en lagere opbrengsten uit verkoop grond en gebouwen.
Het resultaat voor bestemming is € 7,3 miljoen hoger dan in 2025 .
Belastingopbrengsten meerjarig
De verwachte ontwikkeling van de belastingopbrengsten in de komende jaren geven we in de volgende tabel weer.

4.3 .7 Tabel: Belastingopbrengsten meerjarig

Belastingsoort

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029

Raming 2030

Watersysteembeheer

Ingezetenen

73.189

73.947

75.974

79.591

83.358

86.440

87.119

Kwijtschelding ingezetenen

-5.591

-6.194

-6.078

-6.364

-6.663

-6.920

-6.970

Oninbaar ingezetenen

-1.272

-1.336

-1.361

-1.430

-1.502

-1.562

-1.563

Gebouwd woningen

60.744

68.260

64.608

67.653

70.813

73.391

73.998

Gebouwd niet-woningen

0

10.427

10.921

11.434

11.850

11.944

Ongebouwd (overig)

1.333

1.297

1.353

1.417

1.484

1.553

1.621

Ongebouwd (wegen)

2.329

2.300

960

1.005

1.053

1.102

1.150

Natuur

14

14

15

15

16

17

17

Verontreinigingsheffing

64

54

46

49

53

57

61

Opbrengst voorgaande jaren

238

0

0

0

0

0

0

Totaal watersysteembeheer

131.048

138.341

145.944

152.857

160.046

165.928

167.377

Zuiveringsbeheer

Opbrengst lopend jaar

161.764

163.100

176.571

189.417

203.188

218.331

234.836

Oninbaar

-1.888

-2.689

-2.906

-3.126

-3.349

-3.594

-3.876

Opbrengst voorgaande jaren

741

0

0

0

0

0

0

Totaal zuiveringsbeheer

160.617

160.411

173.665

186.291

199.839

214.737

230.960

Totaal belastingopbrengsten

291.665

298.752

319.609

339.148

359.885

380.665

398.337

Lastendruk
De lastendruk wordt in een kengetal uitgedrukt. Hiervoor gebruiken wij het profiel van een meerpersoonshuishouden met een eigen huis dat in 2025 een waarde had van € 370.000. De waardeontwikkeling van woningen is gemiddeld 9%. Dat betekent dat een woning van € 370.000 in 2025 gemiddeld genomen € 403.300 waard is geworden in 2026. In onderstaande tabel wordt in getoond hoe de lastendruk zich ontwikkelt van 2025 naar 2026.

Bedragen keer € 1

Heffing

Berekening

2025

2026

Stijging

Watersysteemheffing ingezetenen

1 ingezetenen * tarief

134,95

137,51

1,9%

Watersysteemheffing gebouwd

WOZ-waarde woning * tarief

98,79

103,41

4,7%

Zuiveringsheffing

3 vervuilingseenheden * tarief

322,65

345,99

7,2%

Totaal lastendruk

556,38

586,91

5,6%

Gemiddeld neemt de lastendruk toe met 5,6%. De verschillen tussen de drie belastingregels zijn als volgt te verklaren:

  • algemeen nemen de lasten toe met ongeveer 2,3% door inflatie en loonstijging door cao-aanpassingen;
  • zowel de watersysteemheffingen als de zuiveringsheffing nemen toe met 0,5% door extra opslag;
  • de zuiveringsheffing neemt toe met 5% door extra opslagen;
  • demping van de heffingen door de inzet van reserves met 3,9 miljoen voor het watersysteem en € 1 miljoen voor zuiveringsbeheer. Dit is 1,6% van de totale kosten.

Voor de zuivering telt dit op tot 7,2% lastenstijging. Omdat het watersysteem vier categorieën heeft, is de berekening lastiger te maken. Ook omdat de waardestijging van de woningen met 9% boven de andere stijgingen ligt. Dat heeft weer een drukkend effect op de lastendruk.

Deze pagina is gebouwd op 11/28/2025 11:34:08 met de export van 11/28/2025 10:55:22