Nr. | Risico | Programma | Beschrijving | Risico-niveau |
|---|---|---|---|---|
1 | Wateroverlast | Waterkwantiteit | Er valt meer neerslag dan waar het systeem op berekend is, al dan niet in combinatie met falende kunstwerken (bijvoorbeeld gemalen). Dit leidt tot (lokale) overstromingen, omdat het water niet voldoende kan worden vastgehouden, geborgen of afgevoerd. De mate van overstroming hangt af van de intensiteit en duur van de extreme neerslag en de waterrobuustheid van het gebied. Klimaatverandering maakt de omvang en intensiteit van de buien groter. We bedienen ons watersysteem dan ook zo adequaat mogelijk, gebruikmakend van onder andere het neerslagprotocol (voormalen). We stimuleren het vasthouden van water in stedelijk en glastuinbouwgebied door bijvoorbeeld vasthouden in gietwaterbassins (Rainlevelr) of waterpleinen in de stad. Een aantal (boezem)gemalen kampt met achterstallig onderhoud, waaronder gemaal Parksluizen, het Schiegemaal en gemaal Schouten. Hiertoe wordt in 2025 een Lange Termijn Assetplanning opgesteld (LTAP), waarin conditiemetingen en het (groot) onderhoud aan gemalen wordt ingepland en begroot. Hiermee zet Delfland de komende jaren verder in op een beweging van correctief naar preventief onderhoud, om de risico’s van uitval van gemalen te beperken. Tot slot hebben we een goed functionerende calamiteitenorganisatie, zodat we schade bij extremen zoveel mogelijk voorkomen en beperken. | Zeer Hoog |
2 | Niet voldoen aan KRW-verplichtingen | Waterkwaliteit | Het niet voldoen aan de KRW-verplichtingen en daarmee niet halen van de doelen van Kaderrichtlijn Water (KRW) doelen kan ingrijpende gevolgen hebben, zowel voor Delfland als onze omgeving. Delfland heeft samen met andere overheden de verantwoordelijkheid om de KRW-doelen te halen en daarmee voor een goede waterkwaliteit te zorgen. De KRW kent een dubbele doelstelling, namelijk een verbetereis voor chemie en ecologie, en een achteruitgangsverbod voor de waterkwaliteit. Dit betreft een gezamenlijke resultaatsverplichting met andere overheden. Daarnaast vereist de KRW dat de afgesproken SGBP3-maatregelen uitvoering krijgen en dat zolang KRW-doelen niet gehaald zijn/worden, er sturing komt op maximale verbetering. Delfland loopt (net als andere overheden) verschillende risico's indien blijkt dat Delfland onvoldoende zijn verantwoordelijkheid heeft genomen en bevoegdheden heeft ingezet om de KRW-doelen te bereiken. Hierbij staat centraal of Delfland zich voldoende inspant om de KRW-doelen te halen, en keuzes kan verantwoorden. | Zeer Hoog |
3 | Dijkdoorbraak primaire waterkering | Waterveiligheid | Als gevolg van het aanvaren van een schutsluis (traject 14-2) of het inzakken van het voorland (traject 14-3 en traject 14-4) kan een overstroming optreden met als gevolg dodelijke slachtoffers en grote financiële schade. Van traject 14-2 zijn er ook delen in het beheergebied van Schieland die nog niet voldoende sterk zijn. | Hoog |
4 | Dijkdoorbraak regionale waterkeringen | Waterveiligheid | Een dijkdoorbraak van een regionale kering leidt tot schade in de polder en schade in het boezemsysteem. De kans op dodelijke slachtoffers is uitermate klein. Om het risico van een dijkdoorbraak te beperken zijn alle regionale waterkeringen voorzien van een norm. Hoe groter de gevolgen van een dijkdoorbraak, hoe strenger de norm. Delfland heeft in de periode 2017-2024 regionale keringen voor de tweede keer getoetst aan de norm. Bij deze tweede toetsronde zijn de grondlichamen, waterkerende kunstwerken en "niet-waterkerende objecten" (NWO's) getoetst. Uit de toetsing blijkt dat 96,9 kilometer regionale kering en 38 waterkerende kunstwerken niet hoog of stabiel genoeg zijn om de vereiste veiligheid te bieden. Om deze keringen en kunstwerken op orde te brengen nemen we ze op in het uitvoeringsprogramma. De NWO’s zijn beoordeeld op de mate van risico voor de waterkering. Bij het overgrote deel van de NWO’s is er geen risico voor de waterveiligheid. Onze inschatting als beheerder van de waterkering is dat dit risico over het algemeen (zeer) klein is. | Hoog |
5 | Lokale verontreiniging watergang door incident | Waterkwaliteit | Bij een groot incident in de omgeving kan een grote hoeveelheid vuil water ontstaan, dat het waterschap moet opruimen. Dit kan afhankelijk van de aard vervuiling zeer duur worden. | Hoog |
6 | Ongeval tijdens werkzaamheden | Organisatie en bedrijfsvoering | Tijdens het uitvoeren van werkzaamheden kan door het verlies van controle over de situatie een arbeidsongeval plaatsvinden. | Hoog |
7 | Vertrouwelijkheid en integriteit van IV | Organisatie en bedrijfsvoering | Inbreuk op ICT-systemen of kritieke ICT-infrastructuurcomponenten waardoor Delfland de vertrouwelijkheid en/of integriteit van data en informatie niet kan waarborgen. Bij vertrouwelijkheid is sprake van het lekken van vertrouwelijke informatie, zoals persoonsgegevens (datalek) of financiële gegevens en andere bedrijfsvoeringsgegevens. Bij integriteit was het mogelijk om data aan te passen (juistheid van data in het geding), wat kan leiden tot schade in bijvoorbeeld ICT-systemen en in datarecords. | Hoog |
8 | Explosieve groei blauwalg en kroos | Waterkwaliteit | Explosieve groei van blauwalg en kroos en stankoverlast, door permanent hoge concentraties nutriënten in het water. | Hoog |
9 | Verleggen persleidingen op aangeven derden | Waterketen | Bij herontwikkeling is een nieuw tracé van een transportleiding vaak wenselijk. Dit gebeurt geregeld, omdat het ruimtegebruik in ons beheergebied vrij intensief is. Kruisende infra of gebiedsontwikkeling is hierbij een mogelijk conflictpunt. Vanwege de afmetingen van de systemen, nemen ook de bijbehorende kosten toe. | Hoog |
10 | Fluctuatie dienstverlening vergoeding PPS | Waterketen | In de dienstverleningsvergoeding is een prijsstijging afgesproken van gemiddeld (over 30 jaar) 2,4%. Een risico ten opzichte van de begroting is, dat de dienstverleningsvergoeding wordt gebaseerd op de indices van januari in het lopende jaar. Ten tijde van de begroting zijn deze indices nog niet bekend. Doordat gebleken is dat dit niet de realiteit is afgelopen jaren, maken we ten tijde van de begroting een memo met uitwerking van een aantal scenario's. Het DT besluit welk scenario in de begroting komt. De vergoeding wordt jaarlijks aangepast op basis van de werkelijke indices zoals het CBS heeft bepaald. | Hoog |
11 | Functionele mismatch van installaties | Waterketen | Door diverse oorzaken (verandering omgeving, ontwerpfouten, uitvoeringsfouten, bovenmatige slijtage) kan een installatie niet meer aan de prestatie-eisen voldoen. Dit kan aanleiding zijn voor een compleet herontwerp van de installatie. Dit geeft hoge kosten. Concreet voorbeeld voor dit risico is rioolgemaal (RG) Morsestraat met bijhorende persleiding. De huidige Morsestraatleiding en RG Morsestraat in Den Haag zijn in operationeel beheer en onderhoud van Delfluent Services BV (DSBV) middels DBFO- contract. Vanwege een aantal restpunten kon Delfland in 2015 het gemaal nog niet aan Delfluent overdragen. Sinds de ombouw van het rioolgemaal Morsestraat in 2013 blijft ook de leiding vanwege het bouwjaar heel kwetsbaar en werkt het RG niet optimaal vanwege de DWA die lager is dan contractueel vastgelegd. Als de Morsestraatleiding klapt, geeft dit de nodige commotie en economische schade. Delfland is namelijk deels risicodrager omdat Delfland niet heeft ingestemd met een door DSBV gevraagde aanpassing. Na een aantal jaren van voorbereiding en studie heeft RHDV op 12 mei 2023 een aanbieding gedaan voor een projectvoorstel om gemaal Morsestraat en de persleiding naar Houtrust grondig te renoveren. De manier hoe dit uit te voeren is nog in discussie. Aandachtspunt is vooral de redundantie die er nu heel beperkt aanwezig is. We werken er momenteel aan om het RG Morsestraat aan DSBV over te dragen. Hierdoor kan dan beter naar een integrale oplossing gekeken worden omdat dan zowel het RG als ook de leiding onder beheer van DSBV valt. | Hoog |
12 | Onvoldoende zoet water beschikbaar door droogte | Waterkwantiteit, Waterkwaliteit | Door extreme droogte/hoge verdamping en lage rivierafvoeren is er te weinig zoetwater beschikbaar om de functies in het gebied goed altijd te kunnen faciliteren. Als de watervraag groter is dan de hoeveelheid zoetwater die kan komen vanuit het Brielse Meer en de Klimaatbestendige Wateraanvoer (KWA) ontstaat er een tekort aan zoetwater. Om de stabiliteit van droogtegevoelige keringen te waarborgen moet het oppervlaktewater op peil blijven, desnoods met verzilt water. Indien dit laatste het geval is kan dit tot (ecologische) schade leiden bij (onderwater)natuur, landbouw, glastuinbouw en gemeentelijk groen. Onduidelijk en onzeker is wat verzilt water voor invloed heeft op funderingen en kunstwerken; dit is mede afhankelijk van mate van verzilting. Bij schutbeperkingen/sluiten van sluizen ontstaat schade bij recreatievaart, beroepsvaart en watergebonden bedrijven. Een eventueel onttrekkingsverbod kan leiden tot schade bij ondermeer land-en tuinbouw, gemeentelijk groen en sportvelden. | Hoog |
13 | Microverontreiningen bij bagger/grondwerken | Waterveiligheid, Waterkwantiteit | Ten behoeve van doorstroomprofiel en daarmee de garantie dat Delfland het water binnen haar beheergebied kan afvoeren vindt baggeren plaats in het gebied van Delfland. Het risico bestaat dat we bij baggerwerkzaamheden microverontreinigingen aantreffen in baggerspecie. Mircroverontreiningen (zoals PFAS) komen terecht in watergangen door lozingen van derden. | Hoog |
14 | Beschikbaarheid IV | Organisatie en bedrijfsvoering | Niet beschikbaar zijn (uitval) van ICT-systemen of kritieke ICT-infrastructuurcomponenten waardoor primaire en secundaire (ondersteunende) processen niet of slechts deels functioneren. | Hoog |
15 | Veroudering zuiveringsinstallaties | Waterketen | De AWZI's van Delfland zijn inmiddels van een zekere leeftijd. Hierdoor zijn meerdere deelinstallaties aan vervanging toe. Door de samenhang en complexiteit is dit een uitdaging. Tot vervanging is gerealiseerd, neemt de kans op uitval toe. Belastingen van de zuiveringen nemen door groei toe, anderzijds verouderen de zuiveringen op meerdere manieren. Daarbij nemen de eisen en ambities toe. De mogelijkheden van de huidige zuiveringen bepalen we aan de hand van de eisen en wensen. Uitvraag systeemanalyse loopt, eind 2025 ronden we fase 1 af. Dan bekijken we of de systeemanalyse voldoende gevorderd is en de gewenste inzichten brengt om dit risico af te schalen. Belangrijk is om tijdig in te blijven spelen als dreigt dat installaties niet meer hun prestaties behalen. Als voorbeeld is de inzet van een zandfilter op DGL, zodat we deze AWZI ontlasten. | Hoog |
16 | Microverontreinigingen in oppervlaktewater | Waterkwaliteit | Het aantreffen van een sterke verontreiniging van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) of een niet-genormeerde stof in water of waterbodem die (mogelijk) een negatief effect heeft op mens en milieu. | Hoog |
17 | Assets AHR onvoldoende kwaliteit bij einde PPS contract | Waterketen | In 2033 eindigt het PPS-prestatiecontract met Delfluent. Hierin staat dat Delfluent de assets per 5 december 2033 contractueel aan Delfland overdraagt. Daarbij staat in het contract dat er uiterlijk in januari 2029 een Final Maintenance Plan is en dat alle installaties tot 2038 geen groot onderhoud (Major Overhaul) nodig hebben. Alle assets moet Delfluent terugleveren in een conditie minimaal vergelijkbaar met de oplevering in 2003. Hierbij is de wijze van aantonen echter nog onduidelijk. Het risico is dus dat Delfland assets terugkrijgt die niet het gewenste niveau hebben en dat we veel moeten investeren. Dit risico heeft een negatief effect op het doel: fysieke toestand zuiveringstechnische werken blijft behouden en /zuiveringsproces zuivering werkt optimaal. | Hoog |
18 | Geen afvoermogelijkheid HNP | Waterketen | De AWZI Harnaschpolder ligt in een polder. De afvoer van effluent gaat met een effluentgemaal en twee transportleidingen om het effluent naar zee te brengen. Op het terrein van Houtrust lopen de effluentleidingen over enkele honderden meters direct naast elkaar. Indien de afvoer gestremd wordt (door brand in het effluentgemaal, een persleidingbreuk of uitval van de wisselput) is er geen alternatieve afvoer (nooduitlaat), met grootschalige overstorten tot gevolg. Het niet kunnen afvoeren van het effluent van Harnaschpolder kan leiden tot een stremming in de aanvoer. Onder DWA-omstandigheden leidt dit binnen 8 uur tot een belasting van het watersysteem met over een groot gebied (Haaglanden) een belasting van 10.000 m3 per uur. Onder neerslagomstandigheden neemt dat toe tot 35.000 m3 per uur. Dit betreft ongezuiverd water dat vrijkomt in stedelijk gebied, wat de leefomgeving en waterkwaliteit direct negatief beïnvloedt en de volksgezondheid op de langere termijn. Er is nu zicht op een maatregel die het risicoprofiel kan verlagen, namelijk het hergebruik van dit water. We zoeken nu uit of dit voor alle seizoenen haalbaar is. | Hoog |
19 | Pandemie | Organisatie en Bedrijfsvoering | Door pandemie kunnen medewerkers ziek worden met mogelijk gevolg voor continuïteit van primaire processen (onderdeel risico Continuïteit organisatie, ID4) | Medium |
20 | Waterzuivering Vergulde Hand is in 2030 niet operationeel | Waterketen | De Vergulde Hand is in 2030 niet operationeel. Dit heeft zowel een impact op de bestaande zuivering DGL, als op de doorlooptijd en kosten van het project WVH. | Medium |
