Doel
3.4.1.1 Tabel: Doel, verwacht resultaat en activiteiten
Doel |
|---|
Doelmatig en toekomstbestendig transport van afvalwater, het zuiveringsproces en slibverwerking. |
Nadere toelichting |
Delfland transporteert en zuivert afvalwater en verwerkt adequaat het vrijkomende zuiveringsslib. Hiermee dragen we bij aan een goede volksgezondheid, een goede waterkwaliteit en een gezonde leefomgeving. We doen dit zo efficiënt en duurzaam mogelijk. |
Verwacht resultaat in 2026 |
De streefwaarden voor verwijderen van stikstof bedraagt 82% en van fosfaat 87%. We streven er in 2026 naar om ten minste 99% van de tijd te voldoen aan de gestelde lozingseisen. Dit betekent dat er zelden een toelaatbare overschrijding van de eisen optreedt. |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Goede zuiveringsprestaties |
We zuiveren het afvalwater door het beheren, bedienen en onderhouden van zuiveringstechnische werken. Voor de eindverwerking van slib werken we samen met HVC, een van onze partners in de slibverwerkingsketen. |
Assets op orde |
We brengen en houden de assets op orde. De focus ligt daarbij voor 2026 op maatregelen om de zuidelijke AWZI’s in stand te houden. Daarnaast ligt de focus op de voorbereiding van de waterzuivering de Vergulde Hand. |
Dienstverleningsvergoeding PPS |
Voor de AWZI’s in regio Noord beheren we de dienstverleningsovereenkomst met Delfluent. En we wisselen informatie uit over de onderhoudsstaat van de assets, teneinde toe te werken naar het Final Maintenanceplan 2028. |
Prestatie-indicatoren
3.4.1 .2 Tabel: Prestatie-indicatoren:
Programmalijn: Waterketen | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prestatie-indicatoren | Rekening 2024 | Prognose 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
Verwijderingsrendement stikstof % | 82,4% | 82% | 82% | 82% | 82% | 82% | 82% |
Verwijderingsrendement fosfaat % | 87,4% | 87% | 87% | 87% | 87% | 87% | 87% |
Percentage naleving lozingseisen %* | - | - | 99% | 99% | 98% | 98% | 97% |
*Vanuit het Besluit Activiteiten Leefomgeving en Maatwerkbesluit Lozingen AWZI’s moeten we voldoen aan de lozingseisen uit de omgevingsvergunning. We streven ernaar om voor tenminste 99% aan de lozingseisen te voldoen. Gelet op de volle belasting van AWZI De Groote Lucht, richting einde levensduur, verwachten we de komende jaren een lager nalevingspercentage, dat ontwikkelt naar 97%. Deze trend zet zich voort naarmate de Waterzuivering Vergulde Hand later dan 2030 operationeel is.
In de omgevingsvergunning van de AWZI is voor lozingen ruimte gemaakt om een aantal keren per jaar de lozingseisen gemaximaliseerd te overschrijden.
Exploitatie
3.4.1 .3 Tabel: Exploitatie
Bedragen * €1.000 | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programmalijn Waterketen | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
Lasten | 134.083 | 139.381 | 142.685 | 144.240 | 152.401 | 161.855 | 165.328 |
Baten | -23.811 | -23.388 | -22.711 | -22.828 | -22.902 | -22.990 | -23.037 |
Netto kosten | 110.272 | 115.993 | 119.974 | 121.412 | 129.500 | 138.866 | 142.291 |
Toelichting:
De toename van de netto kosten in 2026 ten opzichte van 2025 van circa € 4 miljoen wordt veroorzaakt door circa € 3,3 miljoen hogere lasten en € 0,7 miljoen lagere baten.
Hogere lasten
| €3,1 |
|---|---|
| €0,3 |
| €1,0 |
| €-0,9 |
| €-0,2 |
Lagere baten
| €0,5 |
|---|---|
| €0,2 |
Investeringen
3.4.1 .4 Tabel: Investeringen
Bedragen * €1.000 | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma lijn | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
Waterketen | 7.787 | 7.500 | 9.000 | 12.500 | 15.000 | 18.000 | 18.000 |
3.4.1 .5 Tabel: Investeringen Vergulde hand
Bedragen * €1.000 | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma lijn | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
De Vergulde Hand | 4.109 | 12.033 | 20.271 | 224.186 | 169.810 | 170.549 | 117.329 |
Toelichting:
In de Burap 2025 hebben wij aangegeven dat wij de instandhoudingsmaatregelen voor de slibverwerking van AWZI De Groote Lucht (DGL) herijken om desinvestering te voorkomen. Het voornemen is om de buiten gebruik gestelde slibcentrifuge op AWZI Nieuwe Waterweg (NWA) opnieuw in bedrijf te stellen en een deel van het slib direct van NWA naar HVC af te voeren in plaats van naar DGL. Dit ontlast de slibverwerking van DGL en zo zijn daar minder investeringen nodig. Dit geeft ook ruimte om de benodigde vervangingswerkzaamheden aan de daken van de slibindikkers uit te voeren.
Voor de zuiveringen in Noord onderzoeken we verschillende opties om minder energie te verbruiken en/of zelf duurzaam energie op te wekken. Hierbij sluiten we zo mogelijk aan bij werkzaamheden van Delfluent, zoals het vervangen van de beluchting.
Naast regulier werk aan het transportstelsel zijn er noemenswaardige werkzaamheden:
- Om ook de tuinders uit De Lier en omgeving op de collectieve zuivering aan te kunnen sluiten, is een nieuw leidingtracé in voorbereiding. Dit gat gedeeltelijk in combinatie met de vervanging van één van onze eigen transportleidingen.
- Voor gemaal Morsestraat start de voorbereiding van vervanging van de persleiding naar AWZI Houtrust. Deze persleiding voert een groot deel van de riolering van Den Haag af. Vanwege dit belang wordt de persleiding deels dubbel uitgevoerd. Zo is er reservecapaciteit beschikbaar bij een onvoorziene gebeurtenis.
Na de AWZI NWA vervangen we op DGL de huidige, verouderde procesautomatisering.
De resultaten van de systeem- en levensduur analyse leiden naar verwachting tot maatregelen die pas na de Begroting 2026 effect gaan hebben.
Waterzuivering De Vergulde Hand (WVH)
We hebben de ramingen over de investeringen voor WVH ten opzichte van de Begroting 2025 aangepast naar aanleiding van het gekozen voorkeursalternatief. Deze aanpassing vormt de grootste wijziging in de investeringsraming voor de komende jaren. De basis voor de investeringsuitgaven voor de WVH is de Kostennota Voorkeursalternatief van 5 maart 2025, opgesteld door de ingenieurscombinatie waarmee we in de planvormingsfase samenwerken. In de Kadernota 2026 stond deze aanpassing al.
