3.4 Waterketen en circulariteit

3.4.1 Programmalijn Waterketen

Doel

3.4.1.1 Tabel: Doel, verwacht resultaat en activiteiten

Doel

Doelmatig en toekomstbestendig transport van afvalwater, het zuiveringsproces en slibverwerking.

Nadere toelichting

Delfland transporteert en zuivert afvalwater en verwerkt adequaat het vrijkomende zuiveringsslib. Hiermee dragen we bij aan een goede volksgezondheid, een goede waterkwaliteit en een gezonde leefomgeving. We doen dit zo efficiënt en duurzaam mogelijk.

Verwacht resultaat in 2026

De streefwaarden voor verwijderen van stikstof bedraagt 82% en van fosfaat 87%. We streven er in 2026 naar om ten minste 99% van de tijd te voldoen aan de gestelde lozingseisen. Dit betekent dat er zelden een toelaatbare overschrijding van de eisen optreedt.

Wat gaan we daarvoor doen?

Goede zuiveringsprestaties

We zuiveren het afvalwater door het beheren, bedienen en onderhouden van zuiveringstechnische werken. Voor de eindverwerking van slib werken we samen met HVC, een van onze partners in de slibverwerkingsketen.

Assets op orde

We brengen en houden de assets op orde. De focus ligt daarbij voor 2026 op maatregelen om de zuidelijke AWZI’s in stand te houden. Daarnaast ligt de focus op de voorbereiding van de waterzuivering de Vergulde Hand.

Dienstverleningsvergoeding PPS

Voor de AWZI’s in regio Noord beheren we de dienstverleningsovereenkomst met Delfluent. En we wisselen informatie uit over de onderhoudsstaat van de assets, teneinde toe te werken naar het Final Maintenanceplan 2028.

Prestatie-indicatoren

3.4.1 .2 Tabel: Prestatie-indicatoren:

Programmalijn: Waterketen

Prestatie-indicatoren

Rekening 2024

Prognose 2025

Begroting 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029

Raming 2030

Verwijderingsrendement stikstof %

82,4%

82%

82%

82%

82%

82%

82%

Verwijderingsrendement fosfaat %

87,4%

87%

87%

87%

87%

87%

87%

Percentage naleving lozingseisen %*

-

-

99%

99%

98%

98%

97%

*Vanuit het Besluit Activiteiten Leefomgeving en Maatwerkbesluit Lozingen AWZI’s moeten we voldoen aan de lozingseisen uit de omgevingsvergunning. We streven ernaar om voor tenminste 99% aan de lozingseisen te voldoen. Gelet op de volle belasting van AWZI De Groote Lucht, richting einde levensduur, verwachten we de komende jaren een lager nalevingspercentage, dat ontwikkelt naar 97%. Deze trend zet zich voort naarmate de Waterzuivering Vergulde Hand later dan 2030 operationeel is.
In de omgevingsvergunning van de AWZI is voor lozingen ruimte gemaakt om een aantal keren per jaar de lozingseisen gemaximaliseerd te overschrijden.

Exploitatie

3.4.1 .3 Tabel: Exploitatie

Bedragen * €1.000

Programmalijn Waterketen 

Rekening 2024 

Begroting 2025 

Begroting 2026 

Raming 2027 

Raming 2028 

Raming 2029 

Raming 2030 

Lasten 

134.083 

139.381 

142.685 

144.240 

152.401 

161.855 

165.328 

Baten 

-23.811 

-23.388 

-22.711 

-22.828 

-22.902 

-22.990 

-23.037 

Netto kosten 

110.272 

115.993 

119.974 

121.412 

129.500 

138.866 

142.291 

Toelichting:

De toename van de netto kosten in 2026 ten opzichte van 2025 van circa € 4 miljoen wordt veroorzaakt door circa € 3,3 miljoen hogere lasten en € 0,7 miljoen lagere baten.

Hogere lasten

  • De gemeente Rotterdam heeft een groot renovatieproject voor het rioolgemaal Heemraadsplein opgestart (zie Burap 2025). Dit omvat de bijbehorende persleiding naar rioolwaterzuiveringsinstallatie Dokhaven van waterschap Hollandse Delta. Dit gemaal transporteert afvalwater van inwoners van Rotterdam uit het gebied van Delfland over de grens van het waterschap. Komende jaren voeren ook andere gemeenten groot onderhoud uit aan assets die bijdragen aan de doelen van Delfland. Onze bijdrage is in de (meerjaren)begroting verwerkt.

€3,1

  • Er zijn hogere lasten Grensoverschrijdend Afvalwater (GOAW) in de regio Zuid voor het contractueel laten zuiveren van afvalwater door het Waterschap Hollandse Delta. Dit is het gevolg van een tariefstijging bij Hollandse Delta en toename van het aantal vervuilingseenheden.

€0,3

  • De dienstverleningsvergoeding PPS neemt toe als gevolg van bijgestelde prognoses en indices.

€1,0

  • De energielasten nemen af vanwege diverse besparingen en gunstigere inkoopcontracten.

€-0,9

  • Diverse per saldo lagere lasten.

€-0,2

Lagere baten

  • Door lagere verwachte opbrengst uit verkopen Groengas en Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE's) zijn er lagere baten. De prognose gasproductie daalt door de jaarlijkse schommelingen in weersomstandigheden en in vervuiling van het afvalwater. Daarnaast is gerekend met een herstelde uitgangswaarde voor de volumeberekening van AWZI De Groote Lucht waarbij met de biogasproductie was gerekend als groengasproductie.

€0,5

  • Diverse per saldo hogere baten.

€0,2

Investeringen

3.4.1 .4 Tabel: Investeringen

Bedragen * €1.000

Programma lijn

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029

Raming 2030

Waterketen

7.787

7.500

9.000

12.500

15.000

18.000

18.000

3.4.1 .5 Tabel: Investeringen Vergulde hand

Bedragen * €1.000

Programma lijn

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029

Raming 2030

De Vergulde Hand

4.109

12.033

20.271

224.186

169.810

170.549

117.329

Toelichting:

In de Burap 2025 hebben wij aangegeven dat wij de instandhoudingsmaatregelen voor de slibverwerking van AWZI De Groote Lucht (DGL) herijken om desinvestering te voorkomen. Het voornemen is om de buiten gebruik gestelde slibcentrifuge op AWZI Nieuwe Waterweg (NWA) opnieuw in bedrijf te stellen en een deel van het slib direct van NWA naar HVC af te voeren in plaats van naar DGL. Dit ontlast de slibverwerking van DGL en zo zijn daar minder investeringen nodig. Dit geeft ook ruimte om de benodigde vervangingswerkzaamheden aan de daken van de slibindikkers uit te voeren.
Voor de zuiveringen in Noord onderzoeken we verschillende opties om minder energie te verbruiken en/of zelf duurzaam energie op te wekken. Hierbij sluiten we zo mogelijk aan bij werkzaamheden van Delfluent, zoals het vervangen van de beluchting.
Naast regulier werk aan het transportstelsel zijn er noemenswaardige werkzaamheden:

  • Om ook de tuinders uit De Lier en omgeving op de collectieve zuivering aan te kunnen sluiten, is een nieuw leidingtracé in voorbereiding. Dit gat gedeeltelijk in combinatie met de vervanging van één van onze eigen transportleidingen.
  • Voor gemaal Morsestraat start de voorbereiding van vervanging van de persleiding naar AWZI Houtrust. Deze persleiding voert een groot deel van de riolering van Den Haag af. Vanwege dit belang wordt de persleiding deels dubbel uitgevoerd. Zo is er reservecapaciteit beschikbaar bij een onvoorziene gebeurtenis.

Na de AWZI NWA vervangen we op DGL de huidige, verouderde procesautomatisering.

De resultaten van de systeem- en levensduur analyse leiden naar verwachting tot maatregelen die pas na de Begroting 2026 effect gaan hebben.


Waterzuivering De Vergulde Hand (WVH)

We hebben de ramingen over de investeringen voor WVH ten opzichte van de Begroting 2025 aangepast naar aanleiding van het gekozen voorkeursalternatief. Deze aanpassing vormt de grootste wijziging in de investeringsraming voor de komende jaren. De basis voor de investeringsuitgaven voor de WVH is de Kostennota Voorkeursalternatief van 5 maart 2025, opgesteld door de ingenieurscombinatie waarmee we in de planvormingsfase samenwerken. In de Kadernota 2026 stond deze aanpassing al.

Lasten, baten en saldo

142.685.276

98,8%

22.711.357

100,0%

Deze pagina is gebouwd op 11/28/2025 11:34:08 met de export van 11/28/2025 10:55:22