Doel
3.6.2 .1 Tabel: Doel, verwacht resultaat en activiteiten
Doel |
|---|
Informatievoorziening (IV) helpt de taken van Delfland effectief, betrouwbaar en toekomstgericht uit te voeren. Door actuele, veilige en bruikbare informatie beschikbaar te stellen, ondersteunt IV zowel dagelijkse processen als strategische besluitvorming. En het vormt de basis voor digitale vernieuwing binnen de organisatie. |
Nadere toelichting |
IV beheert de bestaande digitale infrastructuur en applicaties, met extra aandacht voor proces- en kantoorautomatisering. Samenwerking met ketenpartners zoals het Informatiehuis Water en het Waterschapshuis versterkt de uitwisseling en integratie van informatie binnen het werkveld. Vernieuwing binnen IV realiseren we door business consultancy en projectmanagement, waarbij architectuur, portfoliomanagement en changemanagement zorgen voor een zorgvuldige en samenhangende invoering van veranderingen. |
Verwacht resultaat in 2026 |
We zetten de volgende stap richting data gedreven werken door het eigenaarschap van alle kritieke data van Delfland te beleggen bij de proceseigenaren en aan de slag te gaan met verbetering van de juistheid, volledigheid en consistentie van de data. Daarnaast verbeteren we de ondersteuning van bagger-, maai- en inspectieprocessen door inzet van moderne toepassingen. Delfland blijft weerbaar tegen cyberdreigingen en voldoet aan alle relevante nationale als Europese wet- en regelgeving op het gebied van cyberveiligheid en privacy, waaronder de NIS2 en CSIR. We gebruiken het NIST Cybersecurity Framework als basis voor onze digitale hygiëne. We zetten Arda in voor het op peil houden van kennis over cyberrisico's bij bestuurders en medewerkers. |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Beleggen van databeheerrollen |
We werken het beheer meer data gedreven uit. Dat doen we op basis van een heldere structuur waarbinnen we verantwoordelijkheden duidelijk beleggen. |
Procesvernieuwing |
We ondersteunen procesvernieuwing die voortkomt uit ontwikkelingen zoals De Vergulde Hand, modernisering van het waterpeilbeheer, vernieuwing van de Documentaire Informatievoorzienings-functie (Vergunningverlening Toezicht en Handhaving, Klant Contact Systeem en zaakgericht werken), inzet van satellietmonitoring en AI-toepassingen. |
Privacy en veiligheid |
We vertalen de nieuwe NIS2-eisen naar concrete maatregelen voor Delfland. Dit doen we onder andere door verdere segmentatie van netwerkschijven, verbetering van toegangsbeheer en aansluiting op de ontwikkelingen van de afspraken met het Waterschapshuis. We monitoren het gebruik van Arda bij de verschillende organisatieonderdelen. |
Prestatie-indicatoren
3.6.2.2 Tabel: Prestatie-indicatoren:
Programmalijn: Informatievoorziening | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prestatie-indicator | Rekening 2024 | Prognose 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
Percentage Arda gevolgd door bestuurders en medewerkers | 0 | 75% | 80% | 85% | 90% | 90% | 90% |
Exploitatie
3.6.2 .3 Tabel: Exploitatie
Bedragen * €1.000 | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programmalijn Informatievoorziening (IV) | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
Lasten | 18.318 | 18.943 | 20.061 | 19.023 | 19.131 | 19.153 | 19.158 |
Baten | -40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Netto kosten | 18.279 | 18.943 | 20.061 | 19.023 | 19.131 | 19.153 | 19.158 |
Toelichting:
Toename lasten met € 1,1 miljoen.
De oorzaken zijn:
| €0,8 |
|---|---|
| €0,1 |
| €0,2 |
|
|
Investeringen
3.6.2 .4 Tabel: Investeringen
Bedragen * €1.000 | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma lijn | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
Informatievoorziening | 1.537 | 2.100 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
De investering voor 2026 betreft de Audiovisuele middelen in de VV-zaal en Vijverzaal.
De huidige AV-middelen zijn verouderd waardoor vervanging noodzakelijk is. Hiermee verbeteren we de vergaderfaciliteiten om besluitvorming beter te ondersteunen. Tevens verbeteren we het gebruik van deze vergaderruimten tijdens kantooruren. Verder verhogen we de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, vindt verbetering van de audiovisuele mogelijkheden plaats en creëren hiermee een representatieve en comfortabele omgeving.
