Doel
3.6.3 .1 Tabel: Doel, verwacht resultaat en activiteiten
Doel | |
|---|---|
Een effectieve en efficiënte regulerings- en handhavingsketen als schakel tussen buiten en binnen. | |
Nadere toelichting | |
Regulering vormt een transparante schakel tussen Delfland en initiatiefnemers zoals burgers, bedrijven en medeoverheden; oftewel tussen 'buiten' en 'binnen'. We zetten toezicht en handhaving effectief en risicogestuurd in om het gewenste naleefgedrag te bevorderen en structureel te verbeteren. Binnen wet- en regelgeving houden we daarbij rekening met externe factoren als klimaatverandering en druk op ruimte. | |
Verwacht resultaat in 2026 | |
We passen regelgeving en beleid aan, scherpen regulering aan en passen de toezicht- en handhavingsstrategie strikt toe. Zo leveren we een bijdrage aan de bescherming van Delflandse assets. Op het gebied van waterkwaliteit voorkomen we zo achteruitgang en dragen we waar mogelijk bij aan verbetering. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | |
Toezicht en handhaving | |
We houden toezicht op naleving van wet- en regelgeving conform het vastgestelde uitvoeringsprogramma Toezicht & Handhaving. De risicogestuurde aanpak (naast de reguliere), handhaving van de zorgplicht op grond van de nieuwe beleidsregel Zorgplicht en de Aanvullende Aanpak Waterkwaliteit 'Regels benutten' staan centraal. | |
Regulering | |
Regulering vindt plaats waarbij de balans gezocht wordt tussen de bescherming van assets en de maatschappelijke opgave. Bij de actualisatie geven wij voorrang aan waterkwaliteitsvergunningen. Waar mogelijk en gewenst legt Delfland maatwerkvoorschriften op. | |
Uitvoeringsbeleid | |
Waterkwaliteitsonderwerpen krijgen voorrang bij ons (uitvoerings)beleid. In 2026 verankeren wij in elk geval de zorgplichtregels in de Waterschapsverordening en volgen wij de verwachte landelijke aanscherping van lozingsregels strak, zodat deze zo snel mogelijk in de Waterschapsverordening en/of andere regelgeving van Delfland een plek krijgen. | |
Prestatie-indicatoren
3.6.3.2 Tabel: Prestatie-indicatoren:
Programmalijn: Regulering en Handhaving | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prestatie-indicator | Rekening 2024 | Prognose 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
% vergunningen binnen de termijn | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Toelichting:
Regulering
Regulering (vergunningverlening) is voor het overgrote deel een vraag gestuurd proces. Bij de toetsing gaan wij (ook bij civiele activiteiten) zwaarder toetsen op waterkwaliteitsaspecten. Hiervoor wordt een apart specialistisch team opgericht en wordt de kennis vergroot. Wij bezien lozingsvergunningen conform de afspraken jaarlijks en waar nodig actualiseren we deze. Verder vraagt de implementatie van de regulering van verhardingsactiviteiten conform de aangepaste regelgeving extra aandacht.
Regelgeving en uitvoeringsbeleid
In 2026 verankeren we de in 2025 opgestelde beleidsregels Zorgplicht in de Waterschapsverordening en breiden dit uit met aanvullende regels op het gebied van waterkwaliteit. Dit conform de afspraken rondom 'Regels maken'.
Ook landelijk is een aanscherping van regels op het gebied van emissiebeperking in ontwikkeling. Delfland bereidt zich hierop voor zodat we deze snel kunnen implementeren. De inhoudelijk resultaten zijn te vinden in de specifieke programma’s.
Risico
Als schakel tussen beleid en uitvoering komt er na jaren van ontwikkeling veel terecht bij de reguleringsketen (Uitvoeringsbeleid-Regulering-Toezicht en Handhaving). De capaciteit is echter niet oneindig en de betrokken afdeling kampt met een krappe arbeidsmarkt. Mogelijkheden voor inhuur of uitbesteding zijn uiterst beperkt en bieden geen structurele oplossing. Het gaat hierbij niet alleen om kwantitatieve capaciteit (handjes) maar ook om kwaliteit (kennis).
Het ontbreken van voldoende (deskundige) capaciteit is een reëel risico voor de realisatie van het verwachte resultaat 2026.
Exploitatie
3.6.3 .3 Tabel: Exploitatie
Bedragen * €1.000
Programmalijn Regulering en dienstverlening | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.466 | 11.399 | 11.468 | 11.643 | 11.718 | 11.973 | 12.259 |
Baten | -29 | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Netto kosten | 9.437 | 11.394 | 11.463 | 11.638 | 11.713 | 11.968 | 12.254 |
Toelichting:
Toename lasten met € 0,1 miljoen.
De oorzaken zijn:
| -€0,4 |
|---|---|
| €0,6 |
