Doel
3.6.5 .1 Tabel: Doel, verwacht resultaat en activiteiten
Doel |
|---|
Met communicatie en het servicepunt (loket) bouwen we aan de reputatie van een deskundige, betrouwbare, toegankelijke en mensgerichte organisatie. We maken Delfland zichtbaar op belangrijke thema's zoals de verbetering van waterkwaliteit en omgaan met klimaatverandering. |
Nadere toelichting |
Door communicatie en het servicepunt effectief in te zetten dragen we bij aan onze organisatiedoelen, maken we Delfland zichtbaar en verstevigen we de gewenste reputatie. Zo profileren we Delfland allereerst op thema's, die voor de omgeving en organisatie belangrijk zijn: verbetering van waterkwaliteit en omgaan met klimaatverandering. En daarnaast op de organisatiedoelstellingen: droge voeten, voldoende en schoon water, en gezuiverd afvalwater. |
Verwacht resultaat in 2026 |
Met focus in onze communicatie weten we Delfland strategisch te positioneren op de belangrijke thema's waterkwaliteit en klimaatadaptatie. Het verwachte effect is dat inwoners en belanghebbenden Delfland steeds meer associëren als een deskundige organisatie die zich inzet om de kwaliteit van oppervlaktewater te verbeteren en de omgeving voorbereidt op de gevolgen van klimaatverandering. |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Communicatiecampagnes |
We zorgen met gerichte campagnes ervoor dat inwoners meer weten over onze organisatie en ons werken. Het streven is dat ze Delfland meer associëren met (1) het verbeteren van de kwaliteit van het oppervlaktewater en (2) omgaan met de gevolgen van klimaatverandering. |
Vergroten zichtbaarheid Delfland |
In de (online en social) media is Delfland goed zichtbaar. In 2026 zetten we in om ook de fysieke zichtbaarheid van onze organisatie te vergroten door onder andere integraal beleid te maken voor informatieborden en de visie op projectcommunicatie te actualiseren. |
Klanttevredenheid |
Inwoners en bedrijven van Delfland zijn uiterst tevreden over hun contact met Delfland. Wanneer het gaat om de kwaliteit van de algehele dienstverlening is er nog ruimte voor verbetering, zoals tijdig en integraal beantwoorden van vragen. |
Prestatie-indicatoren
3.6.5 .2 Tabel: Prestatie-indicatoren:
Programmalijn: Communicatie | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prestatie-indicator | Rekening 2024 | Prognose 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
Rapportcijfer voor het contact met het Hoogheemraadschap van Delfland | 9 | 9,2 | ≥ 8 | ≥ 8 | ≥ 8 | ≥ 8 | ≥ 8 |
Delfland wordt in toenemende mate geassocieerd als waterschap dat zich inzet om de kwaliteit van oppervlaktewater te verbeteren en hoe om te gaan met de gevolgen van klimaatverandering. | . | Water-kwaliteit: 56,5% Klimaat: 68% * | >5% stijging t.o.v. 2025 | >5% stijging t.o.v. 2026 | . | . | . |
* Het bureau Enneüs heeft in juli 2025 bij de opstelling van een meerjarige beïnvloedingscampagne bij wateroverlast onderzoek onder 735 inwoners gedaan. Gemiddeld 56,5% van de inwoners associeert Delfland met kwaliteit van het oppervlaktewater (zuiveren van afvalwater en schoon oppervlaktewater). Gemiddeld associeert 68% Delfland met klimaat (kwaliteit, sterke dijken en duinen, inlaten en uitvoeren van water bij droogte). |
|---|
Exploitatie
3.6.5.3 Tabel: Exploitatie
Bedragen * €1.000
Programmalijn Communicatie | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | Raming 2030 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.788 | 2.683 | 2.783 | 2.800 | 2.628 | 2.505 | 2.564 |
Baten | -267 | -357 | -302 | -302 | -282 | -70 | -70 |
Netto kosten | 2.520 | 2.326 | 2.481 | 2.498 | 2.345 | 2.435 | 2.494 |
Toelichting:
Toename netto kosten met € 0,1 miljoen.
Lasten
| €0,1 |
|---|
Baten
| -€0,1 |
|---|
